Viime keväänä aloin kuulla varovaista höpinää talon ict-ihmisten suunnalta Office 365:sta. Siihen mennessä olin itse juuri tutustunut Outlookin nettipostiin (en minä tiedä, miksikä sitä virallisesti kutsutaan) ja SkyDriveen ja todennut ne ihan käteviksi käyttää. Siihen sivusto/uutisvirta hommaan en oikein lämmennyt.
Sain nyt syksyllä kutsun Sharepoint-koulutukseen. Jo keväällä minun ja Wordin väliseen tallennuspaikkaan oli ilmestynyt kummallisia tallennusmahdollisuuksia. Saatuani kutsun koulutukseen pyysin tarkennusta siihen, mitä yhteistä/eroa näillä Sharepointilla ja Office 365:lla oikein on keskenään ja sain ilokseni parin A4:n teknisen selvityksen.
Valitettavasti en päässyt Sharepoint-koulutukseen päällekkäisten työtehtävien vuoksi. Sen sijaan pari viikkoa sitten bongasin FB:stä uuden ilahduttavan ryhmän, jossa vihkiydytään Office365:n saloihin.
Olen sitten omin päineni toikkaroinut tuolla pilvipalveluissa.
Nyt sitten ihan humanistinaisena kysyn: minkä ihmeen takia nämä palvelut on niin sekavasti nimetty? Siis riippuen siitä, onko sulla business-versio tai siviiliversio tai firman palvelimella oleva versio pöytäkoneversiolla tai ilman muuttuu palvelun nimi, vaikka loppukäyttäjälle (siis humanistinaiselle) näyttäytyy asia niin, että kas, tuossa on outlookin sähköpostin nettiversio, johon tosin on eri osoite, kun siihen tietokoneella olevaan versioon ja tuossa on köykänen wordin versio, mikä on ihan kelvollinen mutta ei tee ihan kaikkia temppuja kuten se pöytäkoneversio ja niin edelleen.
Sharepointin ja Office 365:n välinen maaginen ero on minulle vielä hiukan hämärän peitossa, mutta mieluusti pysyisin kärryillä kahvipöytäkeskusteluissa. Juuri kun opin kutsumaan pilveä Taivaspaikaksi (Skydrive) niin taivas varjele, ne muuttavat sen nimen OneDriveksi. Mikä ihmeen ykkösasema? Höh. En ymmärrä Microsoftin nimeämispolitiikkaa. Tosin en ole näihin alkuperäiskielellä perehtynytkään, yrittänyt vaan pysyä ict-ihmisten perässä.
Alustavien kokeilujen perusteella humanistinainen on sitä mieltä, että kutsun tätä koko hässäkkää itse O365:ksi. Se on jotenkin selvintä.
Kiitän:
+outlookversio toimii kivasti
+tiedostojen jakaminen on äärimmäisen kätevää
+word ja powerpoint toimii ihan jees, jos kohta erilaisiin hifistelyihin tottuneena vähän karvahattumallina (riittää kyllä opiskelijoille hienosti)
+synkronointi resurssienhallinnan kanssa (tämä on vissiin sharepoint-ominaisuus? Oli tai ei, kätevää. Kätevämpää kuin selaimella pelaaminen
+ toimii koneella, pädillä ja kännykällä
+ himohifistelijällä riittää tutkittavaa pitkäksi aikaa
+ ja mikä parasta, opiskelijoiden kissat/koirat/hirvet eivät syö tikkuja vaan tiedostot voi määrätä tallennettavaksi pilveen ja jaettavaksi sieltä opelle
Moitin:
- toimii internet explorerilla, yskii chromella ja jos ei ole päivitysten päivitykset vimpan päälle ei edes yski vaan tukehtuu
- sekavaakin sekavampi ottaa käyttöön "intuitiivisesti"
- terminologia aivan käsittämätöntä keskivertohumanoidille eli fiilis on kuin olisi uutta kieltä opettelemassa ("käytä office ondemandia" "hallitse tiedostoja, joilla ei ole sisäänkuitattuja versioita")
- vaikea hahmottaa, milloin päätyy millekin sivulle
- käyttäjähallinta on vaikeaselkoinen ja kansioiden oikeuksien "periytyviminen" hyvin hämmentävää
- omien sivustojen luominen on aika epäloogista (uutissyötteestä??) tai sitten minulta on jäänyt joku perustavaa laatua oleva juttu oivaltamatta
- asetustenmuokkausmahdollisuuksia on järjetön määrä (mikä on tietysti hifistelijälle kivaa, mutta peruskäyttäjälle ahistavaa, kun ei kertakaikkiaan tiedä, mitä mistäkin tapahtuu ja mistä löytää sen jutun, mitä haluaisi tapahtuvan)
- ei toimi, jos ei netti pelaa :/
Olen kyllä enemmän ehkä Googletyttöjä. Mutta yritän nyt nöyrästi löytää yhteisen sävelen myös O365:n kanssa, toivoen, että ehkä kaikki sekavuus johtuu vaan siitä, että tuon on käännetty suomeksi googletransleittörin kanssa.... Etenkin wikihommeli tuossa vähän kiehtoisi, jos sen saisi jotenkin käsitettävästi toimimaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti